Tag : chris-pine

post image

Star Trek: Do neznáma (Star Trek Beyond) – 100 %

Tak se nám zase vrátil Star Trek. Jedná se o 13. díl filmové série, která začala před dlouhými 38 lety. Mnoho filmů bylo úspěšných, některé méně.  Ale restart v 11. dílu filmové série slavné historii pomohla.

Tak znovu po osmi letech vrátila rebootovaná posádka slavné Enteprise, kterou ovládla posádka z alternativní linie, kde jsou slavné postavy ve mladém podání. První dva filmy zrežíroval J.J. Abrams, který si odběhl ke Star Wars, a tak jeho otěže převzal Justin Lin, který se proslavil režií 4 dílů série Rychle a zběsile.

ST01

Díky tomu, že autorem scénáře je Simon Pegg, tak se do filmu dostalo mnoho odkazů na seriály v rámci celé 50. leté historie celého seriálu. Nejedná se totiž o suchý film bez humoru, fanoušci, kteří nazpaměť veškeré souvislosti postav, slavné bitvy ve vesmíru, tak si budou pomlaskávat blahem.

Oproti předchozím dvěma filmům se nejedná snímek, který se věnuje jenom akci.  Justin Lin akční scény dokázal natočit dobře, v některých ohledech snad i lépe než Abrams. Enterprise si prohlídneme z mnoha nových úhlů. Jedná se film dobrých dialogů, které v rámci Star Treku pobaví, vrátí nás do zpět do nekonečných misí hlavních postav, do objevování neznámého a hlavně boji proti protivníkům, kteří mají své představy o dobro Spojené federace planet.

Sta03

Posádka herců se už ve třetím filmu tolik spřátelila, že každá chvilka, mezi starými známými postavami, je velmi zábavná a přesně odpovídá posádce, která během tří let získala mnoho zkušeností a zážitků.

Michael Giacchino znovu složil správnou hudbu k celému filmu, i když je pravda, že Jerry Goldsmith byl stále lepší, ale nebudu to  srovnávat, je moderní doba, ale přiznejme to, v některých chvílích filmu jsem potěšil, že nikdy nesloží nic, co by dělalo ostudu celému filmu. Když odsunu hudbu z koncových titulků (Alexandera Courage) a Rihannu, tak scénář filmu je v jedné části opsán z prvního Star Trek filmu. Loď Enteprise provádí velmi podobný průlet u nové stanice, jako transportní letoun v roce 1987. Zazní i podobná hudba, která odkáže na to, co je na filmových Star Trek filmech to nejlepší.

Sta04

Asi jsem na Star Trek trocha zaměřený, je to stále velkofilm, který veškeré předchozí (filmové, televizní) tvorbě vzdává hold. Je jako část nikdy nekončícího seriálu. Epizoda, na kterou jsou velké peníze, aby byl bez chybičky a příběh se neobjevoval jenom v chudých kulisách. Splňuje kritéria velkofilmu, na který sice nebudou chodit davy, ale svým uměleckým přínosem odkazuje na ty nejlepší Star Trek filmy a epizody seriálu.

Simon Pegg jako scénarista překvapil, a to, že je film tak dobrý, je hlavně jeho zásluhou. Tam kde nejsou akční scény, tak jsou hlavně dialogy, které prostě dobře pobaví. Tentokrát je to hlavně film pro fanoušky, ne pro velkou veřejnost, která si odkazy na 50. letou historii seriálu pěkně vybaví. Odkazů v celém filmu je tolik, že se jim už věnuje celý internet. Pro mě to nejlepší film roku. V sebevražedném oddílu mi některé věci prostě vadili, poznali se na něm veškeré přetáčky a chyby, na které tvůrci zapomněli. Star Trek 13 je bezchybný, je mu věnováno tolik lásky a pečlivosti, jak je potřeba.

 

Star Trek: Do temnoty: 90%

A už je to tady. Další úspěšný film. J.J. Abrams jde od úspěchu k úspěchu. Po seriálu Ztraceni začal s Mission Imposibble III. A svojí aktuální hvězdnou Star dokázal návrat ke klasickým kořenům Sci-Fi. Fenomén Star Trek ve filmové podobě je už starý 34 let. V roce 1979 přišel první Star Trek – Movie, jako odpověď na Hvězdné Války. Hvězdné Války svoji úspěšnosti udržely na rozdíl od Star Treku, který v roce 1994 přešel na novou posádku, v 7. díle (Star Trek VII: Generace), a posledním filmem z nové posádky byl neúspěšný 10. Díl Star Trek X: Nemesis. Až J.J. Abrams v roce 2009 dokázal zase hvězdy vesmírné cesty vrátit zpět.

Jeho návrat s původní posádkou James T. Kirka, Spockem, „Kostrou“ a další členy posádky se podařil. Tím, že nové díly umístil do alternativní linie a původní linii příběhu Star Treku zachovával pouze Leonard Nimoy, znovu vrátil Sci-fi budoucnosti cestování po planetách lesk.

Změna je vidět hlavně na moderním akčním pojetím veškerých akcích a dialozích, které dokážou v letmém kulometném sledu říct mnoho slov. Autoři filmových titulků mají trošku více práce, aby dokázali rychlou americkou mluvu umístit do limitovaných titulků.

1
Akce je také oproti prvním dílům velice rychlá a nenudí. To vše dokázal změnit J. J. Abrams, aby se Star Trek vrátil do úspěšných vod.

V prvním díle jsme se ocitli v historii kapitána Jamese T. Kirka, který teprve poznává svého velkého přítele Spoka. V druhém díle se jejich vztahy prohlubují a jejich vzájemná důvěra též. Na rozdíl od prvního dílu, který byl pouze o seznámení, tak druhý díl je už o nové společné akci.

4

Příběh začíná na rutinné misi, která neprobíhá, tak si Kirk i Spok představuje a díky chybám a porušení základní směrnice. Pro neznalé: „Neodhalovat totožnost ani povahu mise. Nevměšovat se do společenského vývoje dané planety. Nešířit informace o vesmíru, jiných světech nebo pokročilých civilizacích“. Kirk je suspendován a ztratí svoji loď. Naštěstí pro příběh si scénáristé vymysleli útok na muzeum a následný atentát na nejlepší kapitány a admirály, a tak je o komplikovaný příběh postaráno.

Veškeré změny oproti původním Star Trek filmům jdou k duhu. Tím, že veškeré příběh probíhá v nové alternativní linii, si tvůrci mohli dovolit nové mimozemšťany, nové planety, nové lodě,  ale hlavně narážky na původní akce a postavy.

2

Je ale škoda, že scénaristé nevymysleli příběh, který už Star Trek neznal. Nejznámější záporák Khan Noonien Singh se znovu objevuje. Po velice charakteristickém Ricardo Montalbánovi si tvůrci zvolili nového herce Benedicta Cumberbatcha, který dokázal pokračovat ve velice dobrém odkazu. Bohužel, spíše bohudík, na něm, na záporákovi Khanovi, celý film stojí. Ale je to dobře.  Film bez pořádného záporáka by nebyl správný. Kde by bylo Mlčení Jehňátek bez Hannibala a Avengers bez Lokiho.

Trikově je film velice povedený, stoprocentně bez chyb. Veškeré trikové sekvence nejvíce vyzní v IMAXu. Bohužel nebyl na formát IMAX natočen celý film, pouze 30 minut, a tak ty ostatní sekvence jsou oproti akčním scénám degradované. Pro mé oči dokonce i nezaostřené. Je to pouze z tohoto důvodu, že se nedal celý film na 70mm IMAX formát natočit celý a dochází k ústupkům kvůli těžkosti samotných kamer a limitům natáčení. Části, které jsou pro IMAX rozměry jsou rozšířeny na formát 1,9:1, oproti standartním 2,4:1.

3

Mám velkou výtku pro skladatele Michaela Giacchina, který prozatím nedokázal hudební složku filmu skloubit s historií. Jediné, co je z jeho tvorby zapamatovatelné, je úvodní hudební motiv, který je při úvodních titulcích distributora a producenta. Sice tato část je i některých chvílích znovu zahrána, ale v hlavě mi nezní. Stále si vzpomínám na motiv Star Treku, který zazněl v prvním filmu s původní posádkou od skladatele Jerry Goldsmitha. A též mi zní v hlavě původní seriálový motiv, který je zvolen ke konečným titulkům od Alexandra Courage.

A jak se mi ve srovnání s letošními filmy, které jsem viděl a o kterých vím, film líbí? Je to, zřejmě aktuálně nejlepší film tohoto roku, ale recyklací zápletky z II dílu (Star Trek II: Khanův hněv) si film pohoršil. Recyklace sebeobětování hlavní postavy, zasvěcení už vědí, není pro film též dobrá vizitka. Je to škoda, protože originálním záporákem a neopakováním zápletky by byl film dokonalý. Proto dávám filmu 90%.