Tag : peter-weller

ROBOCOP (Režisérská verze) – Blu-ray

Za dob komunismu nešlo mnoho amerických filmů do československé distribuce, a tak mnoho filmů, bohužel, si filmoví fanoušci musí zopakovat o mnoho let později na VHS, DVD a případně na blu-ray. Jedním z filmů, které do českých kin v době své americké premiéry nebyl pro československé kina dostupný, byl film Robocop. V roce 1987 jej natočil holandský režisér Paul Verhoeven, pro kterého to byl první velký film v americké produkci.

Díky tomu, že tento film je jenom pro dospělé, je tam hromada lidské krve, tak se z něho stal kult, o kterém jsem se dozvěděl, až když jsem šel ve svých deseti letech na druhý díl. Sám se tomu tedy divím, že mně do kina samotného pustili, ale v našem malém kině na sídlišti to asi nehlídali. Z druhého dílu jsem potom měl děsivé sny a také mnoho zážitků z obrazu, které si pamatuji do teď.

Moje děsivé sny dětství

První díl Robocopa jsem viděl celý až před několika lety na DVD a teď čerstvě na blu-ray. Už jsem o hodně starší, a tak mne filmová krev neděsí, spíše umím ohodnotit kvalitu a nadčasovost filmu.

Robocop je film ze staré 80.leté školy, kdy počítače uměli vykreslit pouze jednoduché trojúhelníky, o počítačové grafice se filmům pouze zdálo, a tak se veškerá moderní sci-fi technologie musela dělat pomocí mechanických a optických triků. Druhou možností, jak udělat film o budoucnosti jsou malby a kamerové triky.  Před počítači se totiž mnoho pozadí muselo kreslit a pomocí jednoduchých masek na kamerách, kde se spojil obraz z reálu a namalovaný obraz.

Pokud by se teď v moderní době použila počítačová technologie, tak před 30 lety se použila stará animace okénko po okénku za pomocí modelů, kterou používá filmová technologie už skoro 100 let. Při spojeních už „historických“ technik vzniklo mnoho slavných filmů z 80. a 70. let. Například Robocop, Total Recall,Hvězdné Války, ale třeba i Indiana Jones a další filmy, které bohužel musí objevit člověk 21. století až z digitálních nosičů.  Bohužel už je namlsán moderními počítači, a tak nemůže správně ohodnotit vznik a tvůrčí proces filmu, kdy se vše dělalo na koleně bez počítačů, pouze mechanicky a opticky.

Jak jsem psal v předchozím odstavci, tak Robocop z roku 1987 je prvním velkým úspěchem Paula Verhoevena, který dokázal vytvořit film, který byl v přístupnosti pouze pro dospělé, jež se stal jeho odrazovým můstkem pro další úspěšnější filmy.

Jeho vize budoucnosti, plná násilí, plná reklam a smrti je možná blíž než se zdá. Svět je plný smrti, drog a úplatků a určitě bude čase i plný třeba robotů, kteří zničí své tvůrce a budou se bít za právo až do jejich zničení. Robocop je také první předchůdce Iron-mana, ale možná i poslední stádium, které čeká Tonyho Starka, až zůstane pouze jeho mozek.

V celém filmu je několik scén, které si i já pamatuji do teď. První je smrt Murphyho, potom záchrana ženy od násilníků, a v poslední řadě až nechutná smrt hlavního záporáka a jeho první ruky. V druhé řadě i je ve filmu několik humorných scén, které odlehčují depresivní pojem z filmu. Sci-fi western seriál, dle kterého se řídí Murphy. Hlavní zbraň velké korporace (robot ED 209) a jeho znemožnění a zničení.

Jsem rád, že mám tento film ve své sbírce, pokud se chci znovu vrátit do 80. let, které byly pro akční filmy zlatým časem, tak Robocop je jedním s filmů, vč. Terminátora 1, ke kterým se vrátím.

Technické provedení

Pro blu-ray byl použit nový master, který zachovává veškerou kvalitu obrazu. Jsou vidět veškeré detaily v obrazu. Každé vady a poškození herců a Robocopa. Kdyby se tak nechali inspirovat další tvůrci digitálních nosičů inspirovat, jak by měl vypadat 25 let starý film na moderních nosičích. Obraz zachovává své charakteristické filmové zrno, obraz je přitom ostrý a při použitých technologií při výrobě filmu nejsou obrazové triky vůbec poznat. Zvuk ke kvalitní, sice nezbortí Vaši knihovnu, ale zvukaři se činili, a tak i zvukově je film kvalitní. Bohužel nemůžu mluvit za českou verzi, která je v nejnovější dabingu s Jane Šťastným v hlavní roli. Sice splňuje měřítka pro domácí produkci, ale kvalitu originálu nedosahuje. Je ale dobré, že se výrobcům média podařilo sestříhat dabing z roku 2003 na režisérskou verzi.

Myslím si tedy, že každého filmového fanouška potěší mít tento nosič ve své sbírce. Je to potěšení a radost mít kultovní filmy mezi svoji sbírkou.

Bonusy jsou skoro stejné jako na starším DVD. Je ale přidán bonus rozhovorů s tvůrci z novější doby. Ten jediný je v HD kvalitě, ostatní jsou pouze v DVD kvalitě. Bonusy jsou výživné a obsahují dostatek informací na to, aby si fanoušci filmu doplnil informace o tom, jak těžký byl vznik filmu, jak si tvůrci poradili s náročným natáčením.

Bonusy:

  • Maso a ocel: Z natáčení Robocopa
  • Robocop: Zrození legendy
  • Filmy o filmu z roku 1987: Natáčení Robocopa a výroba
  • Zasedací místnost: Storyboard s komentářem Phila Tippetta
  • Vynechané scény
  • Zločinci starého Detroitu
  • Speciální efekty: Tehdy a nyní
  • Komentář: režisér P. Verhoeven a další tvůrci

Bitrate

Graf

 

Screny z Blu-ray

[adrotate banner=“19″]

Zboží můžete přímo koupit na FILMGAME.CZ.

Star Trek: Do temnoty: 90%

A už je to tady. Další úspěšný film. J.J. Abrams jde od úspěchu k úspěchu. Po seriálu Ztraceni začal s Mission Imposibble III. A svojí aktuální hvězdnou Star dokázal návrat ke klasickým kořenům Sci-Fi. Fenomén Star Trek ve filmové podobě je už starý 34 let. V roce 1979 přišel první Star Trek – Movie, jako odpověď na Hvězdné Války. Hvězdné Války svoji úspěšnosti udržely na rozdíl od Star Treku, který v roce 1994 přešel na novou posádku, v 7. díle (Star Trek VII: Generace), a posledním filmem z nové posádky byl neúspěšný 10. Díl Star Trek X: Nemesis. Až J.J. Abrams v roce 2009 dokázal zase hvězdy vesmírné cesty vrátit zpět.

Jeho návrat s původní posádkou James T. Kirka, Spockem, „Kostrou“ a další členy posádky se podařil. Tím, že nové díly umístil do alternativní linie a původní linii příběhu Star Treku zachovával pouze Leonard Nimoy, znovu vrátil Sci-fi budoucnosti cestování po planetách lesk.

Změna je vidět hlavně na moderním akčním pojetím veškerých akcích a dialozích, které dokážou v letmém kulometném sledu říct mnoho slov. Autoři filmových titulků mají trošku více práce, aby dokázali rychlou americkou mluvu umístit do limitovaných titulků.

1
Akce je také oproti prvním dílům velice rychlá a nenudí. To vše dokázal změnit J. J. Abrams, aby se Star Trek vrátil do úspěšných vod.

V prvním díle jsme se ocitli v historii kapitána Jamese T. Kirka, který teprve poznává svého velkého přítele Spoka. V druhém díle se jejich vztahy prohlubují a jejich vzájemná důvěra též. Na rozdíl od prvního dílu, který byl pouze o seznámení, tak druhý díl je už o nové společné akci.

4

Příběh začíná na rutinné misi, která neprobíhá, tak si Kirk i Spok představuje a díky chybám a porušení základní směrnice. Pro neznalé: „Neodhalovat totožnost ani povahu mise. Nevměšovat se do společenského vývoje dané planety. Nešířit informace o vesmíru, jiných světech nebo pokročilých civilizacích“. Kirk je suspendován a ztratí svoji loď. Naštěstí pro příběh si scénáristé vymysleli útok na muzeum a následný atentát na nejlepší kapitány a admirály, a tak je o komplikovaný příběh postaráno.

Veškeré změny oproti původním Star Trek filmům jdou k duhu. Tím, že veškeré příběh probíhá v nové alternativní linii, si tvůrci mohli dovolit nové mimozemšťany, nové planety, nové lodě,  ale hlavně narážky na původní akce a postavy.

2

Je ale škoda, že scénaristé nevymysleli příběh, který už Star Trek neznal. Nejznámější záporák Khan Noonien Singh se znovu objevuje. Po velice charakteristickém Ricardo Montalbánovi si tvůrci zvolili nového herce Benedicta Cumberbatcha, který dokázal pokračovat ve velice dobrém odkazu. Bohužel, spíše bohudík, na něm, na záporákovi Khanovi, celý film stojí. Ale je to dobře.  Film bez pořádného záporáka by nebyl správný. Kde by bylo Mlčení Jehňátek bez Hannibala a Avengers bez Lokiho.

Trikově je film velice povedený, stoprocentně bez chyb. Veškeré trikové sekvence nejvíce vyzní v IMAXu. Bohužel nebyl na formát IMAX natočen celý film, pouze 30 minut, a tak ty ostatní sekvence jsou oproti akčním scénám degradované. Pro mé oči dokonce i nezaostřené. Je to pouze z tohoto důvodu, že se nedal celý film na 70mm IMAX formát natočit celý a dochází k ústupkům kvůli těžkosti samotných kamer a limitům natáčení. Části, které jsou pro IMAX rozměry jsou rozšířeny na formát 1,9:1, oproti standartním 2,4:1.

3

Mám velkou výtku pro skladatele Michaela Giacchina, který prozatím nedokázal hudební složku filmu skloubit s historií. Jediné, co je z jeho tvorby zapamatovatelné, je úvodní hudební motiv, který je při úvodních titulcích distributora a producenta. Sice tato část je i některých chvílích znovu zahrána, ale v hlavě mi nezní. Stále si vzpomínám na motiv Star Treku, který zazněl v prvním filmu s původní posádkou od skladatele Jerry Goldsmitha. A též mi zní v hlavě původní seriálový motiv, který je zvolen ke konečným titulkům od Alexandra Courage.

A jak se mi ve srovnání s letošními filmy, které jsem viděl a o kterých vím, film líbí? Je to, zřejmě aktuálně nejlepší film tohoto roku, ale recyklací zápletky z II dílu (Star Trek II: Khanův hněv) si film pohoršil. Recyklace sebeobětování hlavní postavy, zasvěcení už vědí, není pro film též dobrá vizitka. Je to škoda, protože originálním záporákem a neopakováním zápletky by byl film dokonalý. Proto dávám filmu 90%.